Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Start-Stop nem működik? Ezek az okok állhatnak a háttérben – különösen Renault és Dacia modelleknél

Start-Stop nem működik? Ezek az okok állhatnak a háttérben – különösen Renault és Dacia modelleknél
A modern autók egyik legismertebb kényelmi és környezetvédelmi funkciója a Start-Stop rendszer, amely megálláskor automatikusan leállítja a motort, majd a fék vagy kuplung felengedésére újraindítja. Egyszerű ötlet, mégis rengeteg esetben tapasztalják az autósok, hogy a rendszer nem működik – vagy csak időszakosan aktiválódik. De miért?

A válasz összetettebb, mint gondolnánk, különösen a Renault és Dacia modellek esetében, ahol a rendszer működését számos finomított szoftveres feltétel befolyásolja.

Milyen feltételeknek kell teljesülniük, hogy a Start-Stop működjön?

A legtöbb autógyártó – így a Renault és a Dacia is – csak akkor engedi, hogy a Start-Stop rendszer leállítsa a motort, ha az üzemi körülmények ideálisak. Ez nem hiba, hanem tudatos védelem.

A leggyakoribb feltételek:

  • A motor elérte az üzemi hőmérsékletet

  • Az akkumulátor töltöttsége megfelelő

  • A klíma vagy fűtés nem igényel túl sok energiát

  • Az utastér hőmérséklete nem tér el túlságosan a beállított értéktől

  • A vezető bekötötte a biztonsági övet

  • A kormánykerék nincs elfordítva extrém szögben

  • Nem lejtőn áll az autó

  • Nem történik váltás vagy kormányzás

  • A Start-Stop rendszer nincs kikapcsolva manuálisan

Mi jellemző a Renault és Dacia modellekre?

A Renault és Dacia típusokban (pl. Dacia Duster, Renault Clio, Megane, Captur) a Start-Stop rendszert a fedélzeti számítógép egy összetett érzékelőrendszer alapján irányítja. Sok esetben a rendszer “észrevétlenül” deaktiválja önmagát, ha úgy érzékeli, hogy például az akkumulátor nem elégséges a biztonságos újraindításhoz – még akkor is, ha külső jele nincs annak, hogy bármi gond lenne.

Gyakori jelenség például, hogy a rendszer csak rövid utak után nem működik, mert az akkumulátor még nem töltődött vissza eléggé. A Renault modellek érzékenyek lehetnek az akku állapotára – már egy közepes töltöttségi szint is elég ahhoz, hogy a Start-Stop passzív maradjon.

Hogyan ellenőrizheted, hogy működik-e a rendszer?

Sok autó kijelzi a műszerfalon, ha a Start-Stop inaktív, és indoklást is adhat (például “Start-Stop nem elérhető – akkumulátor töltése”). Ha nincs hibaüzenet, de a rendszer nem működik, az gyakran nem meghibásodás, hanem szoftveres védelem.

Mi a teendő, ha tartósan nem működik?

  1. Ellenőrizd az akkumulátort – ha gyenge, a Start-Stop rendszert elsőként kapcsolja le a vezérlés.

  2. Vizsgáld meg a feszültségszabályzót és a generátort – ha nem tölt megfelelően, az is leállítja a funkciót.

  3. Fűtés, klíma, hátsó ablakfűtés – ezek kikapcsolása segíthet.

  4. Ne csak rövid távokon vezess – a rendszernek idő kell, hogy „elég jónak ítélje” a körülményeket.

  5. Manuális kikapcsolást is ellenőrizz – lehet, hogy véletlenül deaktiváltad.

Összefoglalás

A Start-Stop rendszer működése érzékenyen reagál az autó állapotára és az aktuális vezetési körülményekre. Ha nem működik, az nem feltétlenül meghibásodás, hanem egy elővigyázatos döntés a vezérléstől. A Renault és Dacia típusoknál különösen jellemző, hogy a rendszer csak akkor aktiválódik, ha minden feltétel ideális – így sokszor teljesen normális, ha átmenetileg nem működik.

Ha viszont tartósan inaktív marad, érdemes egy diagnosztikát vagy akkumulátor-ellenőrzést kérni, mielőtt komolyabb problémává válik.

Reméljük hasznos volt a cikk, ha további tartalmakra is kíváncsi, kövesse Facebook és Instagram oldalunkat és hírleveleinkre is iratkozzon fel, hogy folyamatosan értesüljön a legfrissebb híreinkről és akciónkról.