Mit jelent a csereperiódus és hogyan határozzák meg a gyártók?
A gyártók nagy segítségünkre vannak a tekintetben, hogy az autóalkatrészek használatának maximumát meghatározzák. Általában ezt kétféleképpen jelölik:
- az egyik jelölés az eltelt időre vonatkozik,
- a másik jelölés a futott kilométerre.
Ettől függetlenül fontos, hogy mindig résen legyünk, ugyanis ezek a megadott paraméterek nem jelentik azt, hogy az adott autóalkatrész ne mehetne tönkre idő előtt. Ha van rá lehetőségünk minden évben ajánlott egy teljes körű átvizsgálás, ahol a szakembereknek lehetőségük van felmérni minden fontos autóalkatrész állapotát. Fontos megjegyezni, hogy ha az autónkat nem használjuk, és az előírt felét vagy még annál is kevesebbet futott a jármű kilométer tekintetében, akkor is törekednünk kell az alkatrész cseréjére, hiszen az idő elteltével az vezérlés alkatrész használaton kívül is öregszik, vagy tönkremegy. Erre érdemes energiát és pénzt fordítani, mert sokkal kellemetlenebb, veszélyesebb helyzetben is találhatjuk magunkat, egy-egy ilyen meg nem történt alkatrész csere miatt.
Lássuk, mit mondanak a gyártók a vezérműszíj cseréjével kapcsolatban?
A vezérműszíj esetében rendkívül fontos, a fentebb említett csereperiódusra vonatkozó leírást betartanunk. A vezérműszíj anyaga legfőképp gumi. Ennek köszönhetően erős, ellenálló tulajdonágokkal bír, továbbá képes a motortérben keletkezett magas hőmérsékleti tartományban elvégezni az autó működéséhez szükséges feladatokat. Ebből következően rendkívül sok előnyös tulajdonsága van a guminak, de itt meg kell említeni a hátrányát is. Sajnos mindegy, hogy milyen technológiával készítik a vezérműszíjat, a gumi néhány év alatt elöregszik, amely végül szakadáshoz is vezethet. Természetesen nem törvényszerű, hogy egy-egy vezérműszíj akár ne működhetne két-háromszázezer kilométert is, azonban a gyártók 80-, és 100 ezer kilométer között határozták meg a vezérműszíj alkatrészek csereperiódusát. Ennek a meghatározott értéknek a meghaladásával azt kockáztatjuk, hogy a vezérműszíj akármikor elszakadhat, aminek következtében nagyon súlyos károkat okozhat a motortérben. Miért? Gondoljunk bele, hogy menetközben egy ilyen nagy sebességgel forgó vezérműszíj elszakad, majd elszabadul és mindent, ami csak az útjába kerül üt, ver, összetör a motortérben. Az eredmény pedig nem lesz más, mint egy több százezer forintos kár az autónkban, amit megelőzhettünk volna, ha jobban figyelünk a szükséges csereperiódus idejére. Átlagos autó használat mellett ez a szükséges csere körülbelül 4-5 év.
Mire figyeljünk, ha még nem telt le a vezérműszíj csereperiódusára vonatkozó idő, illetve kilométer?
Van pár jel, amiből következtethetünk arra, hogy valami gond lehet a vezérműszíjunk állapotával:
- nehezen indul az autó,
- csökken a teljesítmény,
- olajszivárgás,
- csattogó hangok a motortérből,
- felvillanó check engine.
Nézz be Vezérlés alkatrész kategóriánkba!
Ha ezek közül bármelyiket is tapasztaljuk, érdemes felkeresni egy szakembert és megfejteni, mi okozhatja a tünete(ke)t.
Reméljük hasznos volt a cikk, ha további tartalmakra is kíváncsi, kövesse Facebook és Instagram oldalunkat és hírleveleinkre is iratkozzon fel, hogy folyamatosan értesüljön a legfrissebb híreinkről és akcióinkról.