Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Mire következtethetünk a kipufogófüst színéből?

Mire következtethetünk a kipufogófüst színéből?
Minden robbanómotoros (belső égésű motoros) autóból távozik égéstermék, mivel az üzemanyag égése elengedhetetlen ahhoz, hogy a motor működjön.

Mire következtethetünk a kipufogófüst színéből?

Minden robbanómotoros (belső égésű motoros) autóból távozik égéstermék, mivel az üzemanyag égése elengedhetetlen ahhoz, hogy a motor működjön. Az Európai Unió szigorodó kibocsátási szabályozása (például az Euro 6d és a közelgő Euro 7 szabványok) célja, hogy minimalizálja ezeknek az égéstermékeknek a környezeti terhelését, de ezekkel a szabályozásokkal sem tudják azt teljesen megszüntetni.

Az Európai Unió szigorodó kibocsátási szabályozásának a fő célja, hogy ezeknek károsanyagnak a kibocsátását csökkentsék különféle technológiák bevezetésével, mint például:

Katalizátor: A katalizátor szerepe a járművek kipufogórendszerében az, hogy csökkentse a belső égésű motorok által kibocsátott káros anyagokat. Ez egy olyan eszköz, amely kémiai reakciókat segít elő, hogy az égéstermékeket ártalmatlanabb anyagokká alakítsa, mielőtt azok a levegőbe jutnának. A katalizátor különösen fontos a levegőszennyezés csökkentése érdekében.

Részecskeszűrő: A részecskeszűrő segít kiszűrni a koromrészecskéket a dízel- és benzines motorokból.

AdBlue rendszer: Az AdBlue rendszer egy speciális emissziócsökkentő technológia, amelyet dízelmotorokban alkalmaznak a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátásának csökkentésére. A rendszer a szelektív katalitikus redukció (SCR) technológián alapul, és főként nagyobb járművekben, például teherautókban, buszokban és modernebb dízelüzemű személyautókban használják.

Az elektromos autók megjelenése és terjedése egyre nagyobb szerepet játszik a kipufogógáz-mentes közlekedés megvalósításában, mivel ezeknél nincsen belső égés, így nincs közvetlen kibocsátás sem. Azonban a belső égésű motorok esetében teljes mértékben nem lehet elkerülni a kibocsátást, csak jelentősen csökkenteni.

Az autó kipufogójából távozó füst színe fontos jelzéseket adhat a motor állapotáról, továbbá az esetleges problémákról. Nézzünk néhány gyakori kipufogógáz-színt és az ezekhez kapcsolódó lehetséges problémákat:

Fehér füst:

- Ha a füst vékony, párolgás jellegű, az normális lehet, különösen hideg időben, amikor a kipufogóból vízgőz távozik.

- Vastag, tartós fehér füst viszont hűtőfolyadék szivárgásra utalhat a motorba (pl. hengerfej tömítésének hibája), ami a hűtőfolyadék elégetését jelzi.

Kékes vagy szürkés füst:

- Ez olaj égésére utal. A motorba bejutó olaj ég el a levegő-üzemanyag keverékkel együtt, amit gyakran a kopott dugattyúgyűrűk, szelepszár-tömítések vagy turbófeltöltő problémája okoz.

- Ha kék füstöt észlel, jelentheti azt is, hogy az olaj a motor égésterébe kerül, aminek súlyosabb következményei is lehetnek a motor állapotának tekintetében.

Fekete füst:

- A fekete füst azt jelzi, hogy a motor túl sok üzemanyagot éget el (gazdag üzemanyag-levegő keverék). Ennek több lehetséges hibaforrása is lehet, mint például: hibás üzemanyag-befecskendezők, eltömődött levegőszűrő vagy hibás szenzorok.

- A túlzott üzemanyag-fogyasztás és teljesítménycsökkenés gyakori kísérője ennek a problémának.

Színtelen (láthatatlan) füst:

- Ha a kipufogógáz tiszta, vagy csak alig látható, nincs okunk az aggodalomra, valószínűleg nincs a normálistól eltérű működés a motorban.

Ha huzamosabb ideig azt tapasztaljuk, hogy a füst színe szokatlan vagy tartósan megjelenik, abban az esetben érdemes egy szakemberrel átnézetni az autót, hogy megelőzzük a súlyosabb problémákat.

Reméljük hasznos volt a cikk, ha további tartalmakra is kíváncsi, kövesse Facebook és Instagram oldalunkat és hírleveleinkre is iratkozzon fel, hogy folyamatosan értesüljön a legfrissebb híreinkről és akcióinkról.