Mi is pontosan a hűtőventilátor szerepe?
A hűtőventilátor gondoskodik arról, hogy álló helyzetben – például dugóban vagy hosszabb várakozáskor – is megfelelő légáramlás hűtse a motort. Ha ez a légmozgás elmarad, a hűtővíz felmelegszik, a motor túlmelegszik, és akár komoly károk is bekövetkezhetnek.
Mikor gyanakodj hibára?
-
A motor gyorsabban melegszik a szokásosnál.
-
A klíma nem működik hatékonyan vagy kikapcsol.
-
A ventilátor furcsa hangot ad – kerreg, zúg, darál.
-
A ventilátor egyáltalán nem indul be.
-
Kigyullad a hőfokjelző, vagy hibakód jelenik meg.
Ventilátor vagy motor a hibás? Mi a különbség?
A legtöbb Renault modellben a hűtőventilátor egy komplett egység, amely a ventilátorból, burkolatból, rögzítésből és villanymotorból áll. A meghibásodások többsége nem magában a lapátkerékben, hanem a villanymotorban vagy a csatlakozásokban történik.
Ha elég csak a motor cseréje:
– A ventilátorlapát sértetlen, nem törött
– A csatlakozás ép, de a motor nem forog
– A tápfeszültség megérkezik, de nincs működés
– Zúgás, akadozás, vagy túl lassú forgás tapasztalható
Ha komplett csere kell:
– A lapát deformált, törött, üt
– A burkolat sérült vagy nem rögzíthető
– A motor már cserélve volt, de a hiba ismétlődik
– Egységként egyszerűbb és biztosabb a beszerelés (sok Renault-típusnál ez jellemző)
Gyakori Renault-modellek, ahol előfordulhat:
-
Clio II/III/IV
-
Megane I/II
-
Scenic
-
Laguna
-
Dacia Logan, Sandero (Renault motorral)
Mire figyelj vásárláskor?
Ha csak a motor a hibás, és a ventilátorlapát, ház és csatlakozók jó állapotúak, bőven elég lehet a ventilátor motorjának cseréje. Viszont ha nem 100%-osan vagy biztos a diagnózisban, vagy a csatlakozások is problémásak, akkor egy komplett gyári ventilátor egység a biztosabb megoldás – különösen, ha hosszú távra tervezel.
Összefoglalva:
Ne vásárolj komplett hűtőventilátort, ha nem muszáj – de ne halogasd a cserét, ha már fennáll a hiba. A motor túlmelegedése nem csak kellemetlen, hanem súlyosan károsíthatja a motort.